(zdroj: Spolkové ministerstvo pro dopravu, stavebnictví a bydlení SRN)
V opodstatněných případech je ale možné přechody pro chodce zřizovat i mimo uvedené hodnoty. Při překročení intenzit 150 chodců/hod. a 750 automobilů/hod. bývá zpravidla nezbytné instalovat světelné signalizační zařízení.
Po schválení nového silničního zákona se u nás dala do pohybu vlna rušení přechodů. Její iniciátoři však ignorují jakoukoliv podrobnější analýzu situace. Likvidace tak probíhá, aniž by se odpovědní úředníci snažili zjistit konkrétní data pro každý přechod, jehož zrušení zamýšlejí.
Následky nehod zaviněných řidiči na přechodech pro chodce jsou tragické, jak dokládá další statistika, podle které došlo v roce 2001 k dramatickému nárůstu těchto nehod.
NÁSLEDKY DOPRAVNÍCH NEHOD NA PŘECHODECH PRO CHODCE PŘI NEDÁNÍ PŘEDNOSTI ŘIDIČEM
I. – XI. 2000
I. – XI. 2001
Smrtelné zranění
7
27
Těžké zranění
112
182
Lehké zranění
326
662
Počet dopravních nehod
432
838
(zdroj: Centrum dopravního výzkumu)
Z uvedených čísel jasně vyplývá, že viníky nehod s nejzávažnějšími následky jsou v drtivé většině případů řidiči - proto je třeba působit především na ně, aby nebyli svému okolí tolik nebezpeční. Situaci nelze řešit tím, že budou kvůli neopatrné jízdě řidičů diskriminováni chodci. 2. Pokud se přechod zruší, budou moci chodci přecházet všude
Tento argument reaguje na ustanovení silničního zákona, zakazující chodci přejít silnici do vzdálenosti 50 m od přechodu. V místech se slabou (pod 200 automobilů/hod.) intenzitou dopravy své opodstatnění mít může, nicméně tam, kde je intenzita vyšší, je přechod důležitým nástrojem k zajištění bezpečného a pohodlného pohybů chodců.
Při důsledném uplatňování takovéto logiky by musely být zrušeny snad všechny přechody - takto ale postupovat nelze. Vždy je třeba pečlivě zkoumat koncentraci chodců v dané oblasti a počet automobilů, které tudy projíždějí. 3. Přechod pro chodce je nebezpečný, a proto by se měl zrušit
Už citovaná německá Směrnice pro zřizování a vybavení přechodů pro chodce Spolkového ministerstva pro dopravu, stavebnictví a bydlení uvádí: "Jestliže na určitém přechodu pro chodce dochází k dopravním nehodám, potom je potřebné přezkoumat, jaká doplňková opatření jsou pro zmírnění nehodových faktorů účinná a nutná. Není-li možné nebezpečí nehod dostatečně zmírnit doplňkovými opatřeními, potom je potřebné přechod pro chodce nahradit jinou pomůckou pro přecházení."
U nás běžná praxe, kdy se "nebezpečný" přechod bez předchozího pokusu o jeho úpravu zruší a žádná jiná alternativa se místo něj nenabídne, je opět diskriminací chodců.