Rušení přechodů pro chodce
v Brně – výhrady a návrhy řešení
Následující materiál ve
stručnosti shrnuje hlavní problémy procesu rušení vybraných přechodů pro chodce
prováděným odborem dopravy MMB. Tento postup vyvolává nesouhlas jak dopravních
odborníků, tak i veřejnosti.
Materiál navrhuje:
a) OD MMB by měl na základě
doporučení CDV a zahraničních zkušeností
stanovit parametry doporučené intenzity průchodu chodců a průjezdů
vozidel a podle těchto údajů pak znovu přehodnotit přechody pro chodce,
které v rámci uvádění metodiky do praxe zrušil. Tyto parametry by měl
používat i ve všech budoucích případech rozhodování o zrušení či zřízení
přechodu pro chodce. Při svém postupu by měl OD MMB více zohledňovat
názory občanů a institucí v okolí rušeného či zřizovaného přechodu a o
svém postupu vždy v dostatečném předstihu informovat radnice městských
částí na jejichž území má k úpravě dojít.
b) OD MMB by měl zrušit své
rozhodnutí o neobnovování vybraných přechodů pro chodce, protože tento
postup se ukazuje jako nevhodný z hlediska bezpečnosti chodců.
c) OD MMB by měl bezodkladně
znovuobnovit vybrané přechody pro chodce v lokalitách, kde se už nyní
ukazuje (na základě podnětů jak občanů a institucí, tak i místních radnic, na
základě měření intenzit chodců občanskými sdruženími atd.) jejich
opodstatněnost.
Postup Odboru dopravy MMB
V roce 2001 zahájil Odbor
dopravy Magistrátu města Brna v reakci na nová ustanovení zákona
č.361/2000 Sb. (zavedení přednosti chodců na přechodech) proces přehodnocování
značení vybraných přechodů pro chodce z důvodu zachování plynulosti
silničního provozu. Jako podklad pro posuzování instalace nebo rušení přechodů
slouží „Metodika pro zabezpečení, instalaci a rušení přechodů na území
statutárního města Brna“, kterou zpracoval ÚDI B-Kom, a.s.
Rušení přechodů pro chodce pak
probíhá v rámci čtyř etap od června 2001 do jara 2003.
a)
V rámci I. etapy (léto 2001) bylo zrušeno celkem 8 přechodů
b)
V rámci II. etapy (realizace 8/02) bylo zrušeno 27 přechodů
okamžitě, 68 se má neobnovovat
c)
V rámci III. etapy (realizace 10/02) byly zrušeny 2 přechody
d) V. etapa
(realizace 2003) nebyla v době sestavování tohoto materiálu (1/03)
dokončena
Celkem tedy bylo do ledna 2003 OD
MMB v rámci procesu přehodnocování zrušeno 37 přechodů pro chodce a 68 se jich
má neobnovovat
(kompletní seznam rušených přechodů – viz. příloha č.1). Kromě toho se ruší
další přechody pro chodce mimo tento proces, na základě samostatných projektů (příklad
přechodu pro chodce na nám. Míru). Přehodnocování vybraných přechodů provádí OD
MMB jako orgán samosprávy i státní správy.
Problematická místa procesu
přehodnocování přechodů
1) Výhrady k metodice
Hlavním problémem Metodiky pro
zabezpečení, instalaci a rušení přechodů na území statutárního města Brna podle
které OD MMB postupuje, je to, že v ní chybí stanovení jakýchkoliv
konkrétních parametrů, na jejichž základě se má při rušení přechodů pro chodce
postupovat. Chybí zde čísla doporučené intenzity průchodu chodců a průjezd
vozidel, která jsou pro rozhodování o účelnosti přechodu podstatná. Metodika
sice prověření těchto ukazatelů předpokládá, ale blíže se nerozepisuje. Centrum
dopravního výzkumu (CDV – odborné pracoviště Ministerstva dopravy a spojů ČR)
přitom uvádí, že nejlepší funkčnosti přechodů se dosahuje v rozmezí
intenzit motorové dopravy na profilu přibližně 300-600 vozidel za špičkovou
hodinu a intenzit pěší dopravy alespoň 50 přecházejících chodců za špičkovou
hodinu („Zásady pro navrhování průtahů silnic obcemi“, CDV 2001). Podobně se
postupuje v sousedním Německu, kde stejná čísla uvádí směrnice Spolkového
ministerstva pro dopravu, stavebnictví a bydlení z října 2001.
Metodika přitom navrhuje rušit
přechody na jednom z ramen u neřízených křižovatek a dále každý přechod
v jehož vzdálenosti 50-100 m se nachází jiný. Podle názoru dopravního
experta ing. Sklenáře (CDV) takto paušálně postupovat nelze. Je třeba vždy
studovat proudy pěších v daném prostoru, jejich intenzity, průjezd aut a
teprve potom o zrušení přechodu rozhodovat.
2) Výhrady k realizaci
procesu rušení přechodů
Nestanovení konkrétních parametrů
účelnosti přechodu v metodice pak zpochybňuje celý proces rušení přechodů,
který OD MMB provádí. OD průchody pěších ani průjezdy aut u konkrétních
přechodů nezjišťuje, což přiznává i jeden z jeho úředníků ing. Václav
Rosol: „Některé přechody jsou na první pohled bez průzkumu zbytečné.“
(MFD z 27.6. 2002).
Od chvíle, kdy byly v Brně
zrušeny první přechody pro chodce se objevila řada sporných kauz, kdy
instituce, které v okolí některých zrušených přechodů fungují a občané,
kteří zde žijí či pracují, se zrušením přechodu nesouhlasí a argumentují jeho
potřebností. Vzhledem k absenci výše zmíněných konkrétních údajů je pak
obtížné postup OD MMB v těchto případech obhájit.
Dalším problémem postupu OD MMB
je to, že o záměru rušit vybrané přechody pro chodce dostatečně neinformoval
veřejnost ani její volené zástupce. Některé městské části se tak o rušení
přechodů na svém území dozvěděly až poté, co toto rušení proběhlo. Je to případ
MČ Komín a MČ Žabovřesky, které v obou případech bezodkladně zahájily
s OD MMB jednání o znovuobnovení některých zrušených přechodů,
v případě MČ Komín úspěšné.
3) Výhrady k záměru zrušit
vybrané přechody „neobnovováním“
V rámci II. etapy rozhodl OD
MMB o tom, že celkem 68 přechodů nebude zrušeno hned, ale přestanou se obnovovat, tj. počká se, až zmizí samovolně.
Tento záměr ale může ve svém důsledku přinést řadu nebezpečných situací, kdy
nebude jasné, zdali je z části už smazaný přechod stále platný či ne - což
mohou řidič a chodec hodnotit zcela rozdílně. Úředníci OD k tomu přitom
uvádějí zcela protichůdná stanoviska:
„Ke kolizím chodců z auty
dojít nemůže, protože dokud samy nevymizí pruhy na silnicích, budou u přechodů
také pevné dopravní značky. Jakmile už nebude zebra zřetelná, odstraníme značky
a přechod přestane existovat.“ (Josef Buchta, úředník OD MMB v MFD 7.11. 02).
„Svislá dopravní značka označující
přechod pro chodce není instalovaná u žádného přechodu určeného k „neobnovení“,
protože tyto přechody jsou vesměs na bočních větvích křižovatek, kde uvedeného
dopravního značení nebylo užito.“ (Jan Kaucký, vedoucí OD MMB ve svém
sdělení z 16.12. 02 – viz. příloha č.2)
Proces rušení přechodů pro chodce
v Brně vyvolává nesouhlas veřejnosti, jak je patrné jednak z dopisů, které nejrůznější
instituce sídlící v okolí zrušených přechodů adresují OD MMB, tak
z podpisů pod peticí žádající zastavení a přehodnocení celého postupu,
kterých je v současnosti více než tisícovka. Na OD MMB se se svými stížnostmi
obrátily např. Kancelář veřejného ochránce lidských práv, Vojenská akademie,
Fakultní nemocnice u svaté Anny, Cyrilometodějská střední pedagogická škola a
gymnázium nebo Fakultní porodnice.
Výhrady k postupu OD MMB při rušení přechodů pro
chodce uznala i komise sestavující Plán zdraví v rámci Projektu Brno –
Zdravé město na svém jednání dne 13. listopadu 2002, kdy doporučila
přehodnocení celého procesu nezávislou institucí, nejlépe CDV. Jednání komise
se zúčastnili mj. zástupci ÚHA MMB, Policie ČR a Městské policie.
Návrhy dalšího postupu
a) OD MMB by měl na základě
doporučení CDV a zahraničních zkušeností
stanovit parametry doporučené intenzity průchodu chodců a průjezdů
vozidel a podle těchto údajů pak znovu přehodnotit přechody pro chodce,
které v rámci uvádění metodiky do praxe zrušil. Tyto parametry by měl
používat i ve všech budoucích případech rozhodování o zrušení či zřízení
přechodu pro chodce. Při svém postupu by měl OD MMB více zohledňovat
názory občanů a institucí v okolí rušeného či zřizovaného přechodu a o
svém postupu vždy v dostatečném předstihu informovat radnice městských
částí na jejichž území má k úpravě dojít.
b) OD MMB by měl zrušit své
rozhodnutí o neobnovování vybraných přechodů pro chodce, protože tento
postup se ukazuje jako nevhodný z hlediska bezpečnosti chodců.
c) OD MMB by měl bezodkladně
znovuobnovit vybrané přechody pro chodce v lokalitách, kde se už nyní
ukazuje (na základě podnětů jak občanů a institucí, tak i místních radnic, na
základě měření intenzit chodců občanskými sdruženími atd.) jejich
opodstatněnost. Jedná se o následující přechody:
1) přechody pro chodce přes
ul. Hybešova a Leitnerova
V rámci II. etapy byl zrušen
přechod přes ul. Hybešova u zadního východu z nemocnice a zároveň bylo
rozhodnuto o neobnovování přechodu přes ul. Leitnerova v jeho blízkosti.
Oba přechody jsou v pracovních dnech hojně využívány především pacienty a
zaměstnanci nemocnice a i po jejich zrušení na stejném místě přechází chodci v intenzitách
zdaleka převyšujících doporučených 50 chodců za špičkovou hodinu.
Ing. Radvan Žáček, náměstek
ředitele FN u Svaté Anny k tomu ve svém dopise z 25.10. 2002 uvádí: „Přechod
přes velmi frekventovanou Hybešovu ulici je z našeho pohledu rizikový,
především pro starší a imobilní pacienty, kteří přecházejí z areálu na
vyšetření do prostor objektu Hybešova 43 a zpět. Pro většinu pacientů, ale i
našich zaměstnanců – kteří jdou na ošetření k závodnímu lékaři nebo
vyřídit své záležitosti na zaměstnanecký odbor, je nepohodlné přecházet ul.
Leitnerovu na přechod přes Hybešovu ulici a opět přejít Leitnerovu, než se
dostanou do objektu Hybešova 43 nebo v opačném směru do areálu nemocnice.
Většina se nezdržuje krkolomnou cestou po přechodech, ale přecházejí přímo z areálu
do areálu a tím se zvyšuje riziko dopravní nehody a snižuje se tak bezpečnost
chodců i řidičů. Souhlasíme
s názorem, že rušení přechodů pro chodce není vhodným prostředkem pro
zvyšování bezpečnosti chodců, zvláště děje-li se tak v okolí např.
zdravotnických zařízení. Svůj protest jsme před časem zaslali na Magistrát
města Brna, ale od Odboru dopravy MMB jsme obdrželi zápornou odpověď,
s naprosto pro nás nepřijatelným vysvětlením.“ (dále viz. příloha č.3)
Petici proti zrušení přechodu pro
chodce přes ul. Hybešova podepsala řada zaměstnanců nemocnici včetně kolektivu lékarny nemocnice u Sv. Anny, která
je v jeho těsné blízkosti.
2) přechod pro chodce přes ul.
Kounicova
V rámci I. etapy byl zrušen
přechod pro chodce přes ul. Kounicova mezi budovami Vojenské akademie. Jedná se
o přechod využívaný zejména studenty školy pro přesun z jedné budovy do
druhé, často i několikrát během vyučování.
Prorektor Vojenské akademie pro
koncepci a rozvoj plk. doc. Ing. Alexander Sikora, CSc. k tomu ve svém
dopise z 8.1. 2003 uvádí: „Chápeme snahu Magistrátu města Brna o
plynulejší dopravu ve městě a tím i snížení exhalátů z motorových vozidel.
Shodujeme se však s Vámi, že by to nemělo být činěno na úkor bezpečnosti
chodců. Jedním z přechodů, který byl zrušen a bezprostředně se dotýká
bezpečnosti studentů, pedagogů a ostatních zaměstnanců školy, je přechod mezi
budovami Vojenské akademie v Brně, Kounicova 65 a Kounicova 44. Přesto, že
ihned po zrušení tohoto přechodu jsme
proti tomuto protestovali písemně u primátora města a žádali o znovuzvážení
všech bezpečnostních rizik, bylo nám sděleno odborem dopravy MMB, že jeho
zrušení je v souladu s dopravními předpisy, protože vpravo i vlevo
jsou v blízkosti přechody, které bezpečnost chodců zabezpečují
v dostatečné míře, jeden z nich je dokonce řízen světelně.
Samozřejmě, že nikdo z našich příslušníků tyto přechody nepoužívá, což je
lidsky pochopitelné. A tak jsme denně svědky, jak kličkují mezi vozidly a
riskují své zdraví a životy.“ (dále viz. příloha č.4)
3) přechod pro chodce na nám.
Míru
Tento přechod byl zrušen
v rámci samostatného projektu na podzim 2003 pro svoji údajnou
nadbytečnost. V jeho těsné blízkosti se nachází ZŠ nám. Míru, CM střední
pedagogická škola, CM gymnázium a vysokoškolské koleje.
Jiří Haičman, ředitel CM střední
a pedagogické školy a gymnázia, Lerchova 63 k tomu ve svém dopise ze
17.12. 2002 uvádí: „Jsem přesvědčen, že město je automobily přetížené a sám
jezdím jako jeden z mála ředitelů, skoro výlučně MHD. Několik let jsme
také bojovali o zřízení dalšího přechodu pro chodce přímo před naší školou a
nejen, že se nám to nepodařilo, ale naopak zrušili nám právě Vámi zmíněný
přechod.“ (dále viz. příloha č.5)
4) přechod pro chodce přes ul.
Údolní
V rámci I. etapy byl zrušen
přechod přes ul. Údolní u východu z Kanceláře veřejného ochránce lidských
práv. Ředitel kanceláře ombudsmana JUDr. Kupka o znovuobnovení přechodu
s OD MMB jednal, kdy navrhoval jeho obnovení, ale neúspěšně. Za potřebný
(byť ne nutně na stejném místě) považuje přechod přes ul. Údolní i ředitel FN
Brno Jan Burian, který ve svém dopise z 29.3. 2002 uvádí: „Na základě
Vaší výzvy jsem požádal Kontrolní oddělení FN Brno o prošetření názoru
personálu a pacientů Porodnice na Obilním trhu. Většina pracovníků porodnice se
domnívá, že by bylo vhodné zřídit nový přechod pro chodce na místě ostrůvku
zastávky tramvaje č.4, kde vystupuje většina pacientů i zaměstnanců.“ (dále
viz. příloha č.6)
5) přechod pro chodce na
Žerotínově nám.
V rámci I. etapy byl zrušen
přechod pro chodce na Žerotínově nám. z důvodu zajištění plynulosti
provozu. Jedná se o přechod, kde ve špičkových hodinách přechází až 300 chodců
za hodinu, většinou studentů nedaleké střední zdravotnické školy. I přes snahu
omezit přecházení chodců právě v tomto místě (pro chodce nevhodné vydláždění
v okolí Červeného kostela, řetězové hrazení) zde i po zrušení přechodu chodci
stále přecházejí s nezmenšenou intenzitou, ovšem za větších bezpečnostních
rizik vyplývajících z absence přechodu. Obnovení přechodu může být
problematické z důvodů horšího rozhledu řidiče (přechod je hned za
zatáčkou), což může být částečně řešeno umístěním značení „pozor přechod pro
chodce“ přímo na komunikaci. Zvážit by se mělo zřízení semaforu u tohoto
přechodu, pro které hovoří intenzita přecházejících chodců a projíždějících automobilů
(semafor se doporučuje zřídit při průchodu 150 chodců a průjezdu 750 automobilů
za hodinu).
K některým
otázkám bezpečnosti chodců v městském provozu
V diskusích
o zřizování či rušení přechodů pro chodce se často objevují tvrzení,
nezakládající se na pravdě.
1. Chodci jsou
nebezpeční skokani pod auta
Často opakovaný
argument o tom, že jsou to častěji chodci a nikoliv automobilisté, kteří svou
neopatrností způsobují problémy na přechodech, nemá oporu v žádné
statistice. Statistika o nehodovosti na přechodech sice není k dispozici,
ale podle statistiky všech dopravních nehod za rok 2001, kdy začala platit nová
pravidla, zavinili řidiči motorového
vozidla 91,9 % všech nehod, zatímco chodci pouhých 1,2 %.
Viník, zavinění nehody v roce 2001 |
Počet nehod |
tj. % |
Počet usmrcených (do 24 hod.) |
tj. % |
Řidičem
motorového vozidla |
170 548 |
91,9 |
1056 |
86,6 |
Řidičem
nemotorového vozidla |
2 746 |
1,5 |
61 |
5,0 |
Chodcem |
2 239 |
1,2 |
74 |
6,1 |
Jiným
účastníkem |
200 |
0,1 |
3 |
0,2 |
Závadou
komunikace |
601 |
0,3 |
1 |
0,1 |
Technickou
závadou vozidla |
1 838 |
1,0 |
5 |
0,4 |
Lesní,
domácí zvěří |
6 758 |
3,6 |
0 |
0,0 |
Jiné
zavinění |
734 |
0,4 |
19 |
1,6 |
(zdroj: Policie ČR)
Následky nehod zaviněných řidiči na
přechodech pro chodce jsou tragické, jak dokládá další statistika, podle které
došlo v roce 2001 k dramatickému nárůstu těchto nehod.
NÁSLEDKY DOPRAVNÍCH NEHOD NA PŘECHODECH
PRO CHODCE PŘI NEDÁNÍ PŘEDNOSTI ŘIDIČEM
|
I.
- XII. 2000 |
I.
- XII. 2001 |
Smrtelné
zranění |
7 |
30 |
Těžké
zranění |
131 |
210 |
Lehké
zranění |
374 |
736 |
Počet
dopravních nehod |
496 |
938 |
(zdroj: Centrum
dopravního výzkumu)
Z uvedených čísel jasně
vyplývá, že viníky nehod s nejzávažnějšími následky jsou v drtivé
většině případů řidiči - proto je třeba působit především na ně, aby nebyli
svému okolí tolik nebezpeční. Situaci nelze řešit tím, že budou kvůli neopatrné
jízdě řidičů diskriminováni chodci.
2. Pokud se přechod zruší, budou
moci chodci přecházet všude
Tento argument reaguje na
ustanovení silničního zákona, zakazující chodci přejít silnici do vzdálenosti
50 m od přechodu. V místech se slabou (pod 200 automobilů/hod.) intenzitou
dopravy své opodstatnění mít může, nicméně tam, kde je intenzita vyšší, je
přechod důležitým nástrojem k zajištění bezpečného a pohodlného pohybů chodců.
Při důsledném uplatňování
takovéto logiky by musely být zrušeny snad všechny přechody – takto ale
postupovat nelze. Vždy je třeba pečlivě zkoumat koncentraci chodců v dané
oblasti a počet automobilů, které tudy projíždějí.
3. Přechod pro chodce je nebezpečný,
a proto by se měl zrušit
Už citovaná německá Směrnice pro
zřizování a vybavení přechodů pro chodce Spolkového ministerstva pro dopravu,
stavebnictví a bydlení uvádí:
”Jestliže na určitém přechodu pro
chodce dochází k dopravním nehodám, potom je potřebné přezkoumat, jaká
doplňková opatření jsou pro zmírnění nehodových faktorů účinná a nutná. Není-li
možné nebezpečí nehod dostatečně zmírnit doplňkovými opatřeními, potom je
potřebné přechod pro chodce nahradit jinou pomůckou pro přecházení.”
U nás častá praxe, kdy se
”nebezpečný” přechod bez předchozího pokusu o jeho úpravu zruší a žádná jiná
alternativa se místo něj nenabídne, je opět diskriminací chodců.
přílohy:
-
seznam zrušených přechodů (1)
-
odpověď OD MMB na žádost o informace (2)
-
dopis FN nemocnice u Sv. Anny (3)
-
dopis VA (4)
-
dopis CM střední pedagogické školy a gymnázia (5)
-
dopis Fakultní porodnice (6)