Když jsme v létě loňského roku oslovili Kancelář Brno – Zdravé město Magistrátu města Brna, s dotazem, jaký je její názor na rušení přechodů pro chodce (coby instituce, mající v náplni propagaci zdravého životního stylu včetně preference pěší a hromadné dopravy nás její názor obzvláště zajímá), dostalo se nám místo odpovědi příslibu pozvání na jednání někdy v budoucnu, kde by se mělo probírat i toto téma. 13. listopadu se pak uskutečnilo projednávání návrhu Plánu zdraví – tématické části doprava, na které byl vedle magistrátních úředníků (odbor dopravy, ÚHA, dopravní podnik), představitelů nevládních organizací (Děti Země, Bicybo, Greenways), Centra dopravního výzkumu (CDV) nebo policie pozván i náš zástupce. Na tomto místě je zapotřebí poznamenat, že činnost kanceláře Zdravého města bývá často terčem kritiky právě ze strany nevládních organizací jako neefektivní a zbyrokratizovaná. Zejména je pak (jak se v řadě konkrétních případů ukázalo) politováníhodný její přístup k aktivitám organizací magistrátu nesympatických (= nevládní ekologické organizace), jejichž činnost, resp. žádosti o spolupráci často ignoruje. Protože ale na druhou stranu potřebuje ty samé organizace jako zástupce neziskového sektoru pro projednávání některých bodů svého programu, zve je na jednání jako je právě toto. NESEHNUTÍ příležitost využilo k prosazení pro nás důležitého bodu do návrhu programu Plánu zdraví, kde se požaduje, aby byl proces rušení brněnských přechodů přehodnocen nezávislou institucí, nejlépe CDV. Předcházela tomu bouřlivá výměna názorů s přítomným zástupcem OD MMB, kdy jsme byli jednou označeni za fanatiky a podruhé za extremisty. Snad i proto, že Plán zdraví je čistě proklamativní a jeho naplňování tak není pro nikoho závazné, náš kontroverzní požadavek prošel.
Odboru dopravy jsme se zeptali, jak rozliší chodec a řidič, zda-li přechod, rušený tzv. neobnovováním (nápad, se kterým OD MMB přišel v rámci druhé etapy rušení a který se týká celkem 68 přechodů pro chodce) ještě existuje. Vyberte si:
„Ke kolizím chodců z auty dojít nemůže, protože dokud samy nevymizí pruhy na silnicích, budou u přechodů také pevné dopravní značky. Jakmile už nebude zebra zřetelná, odstraníme značky a přechod přestane existovat.“ (Josef Buchta, úředník Odboru dopravy MMB v MFD 7.11. 02)
„Svislá dopravní značka označující přechod pro chodce není instalovaná u žádného přechodu určeného k „neobnovení“, protože tyto přechody jsou vesměs na bočních větvích křižovatek, kde uvedeného dopravního značení nebylo užito.“ (Jan Kaucký, vedoucí Odboru dopravy MMB ve svém sdělení z 16.12. 02)
Nezbývá, než popřát brněnským chodcům při přecházení těchto přechodů hodně štěstí.
Na nám. Míru byl v rámci samostatného
projektu na podzim 2003 zrušen přechod pro chodce pro svoji údajnou
nadbytečnost. V jeho těsné blízkosti se přitom nachází ZŠ nám. Míru,
střední pedagogická škola, gymnázium a vysokoškolské koleje. Ředitel gymnázia
Jiří Haičmann nám k tomu napsal: „Jsem přesvědčen, že město je
automobily přetížené a sám jezdím, jako jeden z mála ředitelů, skoro
výlučně MHD. Několik let jsme bojovali o zřízení dalšího přechodu pro chodce
přímo před naší školou a nejen, že se nám to nepodařilo, ale naopak zrušili nám
právě Vámi zmíněný přechod.“ Společně s o.s. Masarykova čtvrť se
budeme snažit o to, aby se tento přechod vrátil zpět na silnici.
Dopis podobného znění nám přišel od Vojenské akademie: „Chápeme snahu Magistrátu města Brna o plynulejší dopravu ve městě a tím i snížení exhalátů z motorových vozidel. Shodujeme se však s Vámi, že by to nemělo být činěno na úkor bezpečnosti chodců. Jedním z přechodů, který byl zrušen a bezprostředně se dotýká bezpečnosti studentů, pedagogů a ostatních zaměstnanců školy, je přechod mezi budovami Vojenské akademie v Brně, Kounicova 65 a Kounicova 44. Přesto, že ihned po zrušení tohoto přechodu jsme proti tomuto protestovali písemně u primátora města a žádali o znovuzvážení všech bezpečnostních rizik, bylo nám sděleno odborem dopravy MMB, že jeho zrušení je v souladu s dopravními předpisy, protože vpravo i vlevo jsou v blízkosti přechody, které bezpečnost chodců zabezpečují v dostatečné míře, jeden z nich je dokonce řízen světelně. Samozřejmě, že nikdo z našich příslušníků tyto přechody nepoužívá, což je lidsky pochopitelné. A tak jsme denně svědky, jak kličkují mezi vozidly a riskují své zdraví a životy.“ (prorektor Vojenské akademie pro koncepci a rozvoj plk. doc. Ing. Alexander Sikora, CSc.)
Ve čtvrtek 15. ledna jsme
v Brně v rámci naší kampaně uspořádali setkání dopravních odborníků
z řad nevládních organizací a státních institucí společně se zástupci
místních samospráv, aby zde společně diskutovali o tématu bezpečnosti chodců
v městském provozu. Mluvilo se především o možnostech a způsobech
prosazování takových dopravních řešení, která budou k chodcům vstřícná a
přispějí k jejich větší bezpečnosti.
Se svými příspěvky vystoupili například ing. Pavel Skládaný (Centrum
dopravního výzkumu), který popsal v Evropě obvyklou praxi zřizování a
uspořádání přechodů, Martin Robeš (Český a Slovenský dopravní klub), který
představil způsoby úprav veřejných prostranství, vstřícné k chodcům nebo
Jarmila Johnová (Pražské matky), která pohovořila o zkušenostech s rušením
přechodů pro chodce v Praze. Většina příspěvků byla doplněna poutavou
projekcí a po každém se strhla živá a podnětná diskuse. Celkem se semináře
zúčastnilo na 30 lidí a zprávy o něm odvysílaly dvě televize, Český rozhlas a několik
místních rádií.
Další směřování přechodové kampaně
Poté, co byly počátkem
tohoto roku uzavřeny všechny tři běžící projekty, které kampaň podpořily,
vstupujeme do další fáze, kdy se zaměříme na jednání s místní politickou
reprezentací s cílem prosadit naše požadavky skrz obecní zastupitelstva
městské části Brno – střed a „velkého“ brněnského zastupitelstva. Požadujeme
tři věci:
a) OD MMB by měl na základě doporučení CDV a
zahraničních zkušeností stanovit
parametry doporučené intenzity průchodu chodců a průjezdů vozidel a podle
těchto údajů pak znovu přehodnotit přechody pro chodce, které v rámci
uvádění metodiky do praxe zrušil. Tyto parametry by měl používat i ve všech
budoucích případech rozhodování o zrušení či zřízení přechodu pro chodce.
Při svém postupu by měl OD MMB více zohledňovat názory občanů a institucí
v okolí rušeného či zřizovaného přechodu a o svém postupu vždy v dostatečném
předstihu informovat radnice městských částí na jejichž území má
k úpravě dojít.
b) OD MMB by měl zrušit své rozhodnutí o
neobnovování vybraných přechodů pro chodce, protože tento postup se ukazuje
jako nevhodný z hlediska bezpečnosti chodců.
c) OD MMB by měl bezodkladně
znovuobnovit vybrané přechody pro chodce v lokalitách, kde se už
nyní ukazuje (na základě podnětů jak občanů a institucí, tak i místních radnic,
na základě měření intenzit chodců občanskými sdruženími atd.) jejich
opodstatněnost.
Již brzy uvidíme, nakolik
nám bude lokální politická reprezentace ochotná naslouchat.